5 טיפים שיעזרו לכם להפסיק לעשן נכון | אל תפספסו

להפסיק לעשן זו בהחלט משימה, אך לפני שנדבר על הקשיים בואו נסקור את נושא העישון וההתמכרות לניקוטין.

אין הרבה מה להוסיף על עישון שכבר לא נאמר;

מזה עשרות שנים אנו יודעים שהעישון מסוכן לבריאות והדבר גובה באינספור מחקרים המוכיחים זאת.

כולם יודעים על הקשר בין עישון לסרטן, מחלות לב ושבץ, ורשימת המחלות היא עוד ארוכה.

 

נראה שבעשורים האחרונים הייתה ירידה באחוז המעשנים בארץ, ועל פי סטטיסטיקות מסוימות אחוזי המעשנים בישראל נמוכים בהשוואה לממוצע באיחוד האירופי, אך לצערנו עדיין ישנם אנשים רבים המכורים לניקוטין.

 

שלושה ימים לאחר הגמילה מעישון
כשלושה ימים לאחר הגמילה מניקוטין, מרבית האנשים יחוו שינוי במצבי הרוח ועצבנות, כאבי ראש, ותשוקה להצית סיגריה

 

רבים מהם מחפשים את הדרכים להפסקת עישון.

עישון הטבק הגיע אל העולם כאשר כריסטופר קולומבוס הגיע ליבשת אמריקה.

שם העישון התבצע על ידי הילידים בצורה טקסית.

אך הסיגריות שנמכרות לנו היום הן אינן אותו הטבק בו השתמשו הילידים וגם השימוש הוא בו כיום הפך ליום יומי;

מדובר בתוצר מעובד הכולל אינספור כימיקלים אשר מוספים לסיגריות בתהליך הייצור, על מנת לשפר טעם ולהגביר את ההתמכרות, וגורמים לנזק רב לבריאותינו.

אצל רבים מהמעשנים העישון מתחיל בגיל הנעורים כאקט חברתי.

יש המבקרים את חברות הטבק המפרסמות את העישון כפעילות של מבוגרים, דבר המתפרש אצל הצעירים כסימן לבגרות ובעצם מעודד את העישון.

בסופו של דבר, העישון הופך להתמכרות שלא קל להיגמל ממנה.

למה כדאי להפסיק לעשן?

בראש ובראשונה הסיבה שכדאי לכם להפסיק לעשן היא הסיבה הבריאותית.

כל סיגריה מקצרת את החיים ומגדילה את הסיכון למחלות, הפוגעות באיכות החיים.

אנחנו לא מדברים אך ורק על סרטן, אלא על ירידה כללית בתפקודי הגוף.

לצד סרטן, מחלות לב וריאות אנו מדברים גם על אימפוטנציה, פגיעה בראייה, פגיעה במראה העור, הצהבת השיניים ועוד.

בהיבט הבריאותי היתרון (המיידי) בהפסקת עישון, הוא שמהרגע שמכבים את הסיגריה האחרונה הגוף מתחיל לנקות את עצמו ולשקם את עצמו מנזקי העישון.

 

 

זהו תהליך הדרגתי אשר נמשך שנים, אך כבר תוך כמה ימים ישנו שיפור אדיר בבריאות שלכם ופוחת הסיכון למחלות לב.

יתרון נוסף של הפסקת עישון הוא החיסכון הכלכלי שתשיגו.

חפיסת סיגריות עולה כשלושים שקלים ועבור המעשנים זוהי הוצאה יומית, עבור חלקם של המעשנים ההוצאה עלולה להגיע אף ל 60 שקלים ליום.

ניתן להגיד שמעשן ממוצע מוציא בשבוע 350 ש“ח על סיגריות, 1400 ש“ח בחודש, ובחישוב שנתי כמעט 17 אלף שקלים.

סכום משמעותי מאוד!

חישבו לאחור על כל הכסף שהוצאתם על סיגריות – אם לא הייתם מעשנים, היה לכם את הכסף הזה ביד (תתחילו לחסוך מעכשיו, אף פעם לא מאוחר להפסיק לעשן) !

מעבר לכך, ניתן לציין כי המעשנים, סובלים מריח לא נעים הנדבק לגופם ובגדיהם.

מעשנים, אולי מורגלים לריח זה, אך עבור אלו שאינם מעשנים מדובר בריח דוחה ולא נעים.

כמו כן, מעשנים, אינם מרגישים טעמים וריחות כמו אלו שאינם מעשנים.

הפסקת העישון תמנע מכם את הריח הדוחה ותחזיר לכם את חוש הריח והטעם.

למה כל כך קשה להפסיק לעשן?

ישנן שתי סיבות מדוע כל כך קשה להפסיק לעשן:

  • סיבה אחת היא ההתמכרות הפיזיולוגית לניקוטין
  • סיבה שנייה היא היחס הפסיכולוגי שהמעשנים מפתחים כלפי הסיגריות

הסיגריה מלווה את האנשים המעשנים לאורך כל שעות היום, בכל פעילות ובכל התמודדות רגשית.

 

סיגריות ללא ניקוטין מאפשרות להפסיק לעשן בקלות
סיגריות ללא ניקוטין מאפשרות להתנקות מניקוטין תוך כדי העישון. אם אתם חוששים להניח את הסיגריה לתמיד, תוכלו להתחיל מהחלפתה בסיגריה נקייה מממכרים

 

עבור המעשנים, לסיגריה ישנו מעמד מיוחד ובמקרים רבים פעולות מסוימות מתחילות בסיגריה ו/או מסתיימות בעישון סיגריה, כך שנוצר קשר אסוציאטיבי חזק מאוד.

למשל, עבור המעשנים סיגריה היא בת הלוויה הטבעית עבור הקפה של הבוקר;

הדרך לסיים ארוחה;

לצורך ריכוז בעת לימודים ועוד הרגלים שונים.

כל סיטואציה קשה או לא נוחה מבחינה רגשית מלווה בסיגריה עד אשר איננו זוכרים כיצד להתמודד עם רגשות ללא עישון.

מבחינה פיזיולוגית הניקוטין גורם למוח להפריש דופמין, זהו החומר הגורם לנו הנאה וזוהי הסיבה להתמכרות.

השפעתו של הניקוטין היא קצרה.

במהרה הגוף מפרק את הניקוטין ואז נותר הדחף לעישון סיגריה נוספת. בנוסף הגוף מפתח סבילות לניקוטין.

מעשנים רבים אינם מודעים לקושי להפסיק עד אשר הם מנסים בפעם הראשונה.

הדחף לעשן סיגריה הוא דחף חזק מאוד ואנשים אשר אינם מוכנים לכך צפויים להיכשל.

וכגודל הציפיות כך גם עומק האכזבות.

הכישלון בניסיונות הפסקת עישון פוגע בערך העצמי של המעשנים, חלקם עשויים לחוות תחושה שזה פשוט גדול עליהם להפסיק לעשן.

אנשים הרגילים לעשן עלולים לחוות חששות רבים מחשיפה למצבים שאיתם היו רגילים להתמודד בעזרת סיגריות ועכשיו הם לבד.

אין מדובר אך ורק בקשיי הגמילה הפיזיים שעוברים על הגוף ומשפיעים על כל מצב הרוח ומחזור השינה.

 

 

ישנם חששות רגשיים רבים לגבי התמודדות עם מצבים שונים כמו חוסר ריכוז, עלייה במשקל ועוד.

תחושות אלו רק מעצימות את החרדה, חרדה שאיתה היו רגילים להתמודד באמצעות עישון.

אין לזלזל בהפסקת עישון, עבור רוב האנשים מדובר בתהליך לא קל.

עדיף להפסיק לעשן בהדרגה?

ישנן שיטות שונות להפסקת עישון, אך ניתן לחלק אותן לשתי גישות;

האחת היא הפסקה מוחלטת ומיידית של עישון סיגריות וחשיפה לניקוטין

השנייה היא גמילה בצורה הדרגתית, כלומר הפחתת צריכת הניקוטין בצורה מדורגת, למשל באמצעות מסטיקים המכילים ניקוטין.

גמילה מעישון מביאה איתה תופעות לוואי בלתי נעימות שכבר עסקנו בהן הרבה.

כאשר מפסיקים לעשן באופן פתאומי ניתן לומר שזהו איזה שוק על הגוף.

עד היום הגוף היה רגיל לקבל את מנות הניקוטין בצורה סדירה,  ופתאום זה נפסק ועליו להתמודד עם ייסורי הגמילה.

בנוסף הגוף מייד מתחיל להתנקות מכל הרעלים, שזה דבר מעולה, אך לא תמיד מרגיש נעים.

גמילה הדרגתית יכולה לסייע לעזור להתמודד עם תופעות הלוואי.

 

למה קשה לי להפסיק לעשן
אהבה לעישון היא לא יותר מאילוזיה הנוצרת בעקבות שחרור הדופמין בעת העישון. אל תתנו לניקוטין לפתות אתכם

 

במקום הפסקה מוחלטת עוברים לצריכת ניקוטין מתונה ובאמצעים אחרים, כמו מסטיקים, סיגריות ללא ניקוטין, או מדבקת ניקוטין.

כך הגוף יכול להתחיל להתנקות מכל הרעלים של הסיגריות (בהנחה שעברתם לצריכת ניקוטין אחרת), וניתן להתמודד עם ההתמכרות הרגשית בצורה קלה יותר, לפחות עבור חלק מהאנשים.

אך מצד שני גמילה הדרגתית עדיין משאירה אתכם עם ההתמכרות לניקוטין, דבר שיכול בקלות להפיל אתכם בחזרה לעישון.

כמו כן היא עלולה להימשך זמן רב.

טיפים להפסקת עישון

להלן 5 טיפים להפסקת עישון:

1.  אם אתם שוקלים להפסיק לעשן, כדאי שתקדישו לכך מחשבה ותנסו להבין למה אתם רוצים להפסיק לעשן. כמובן שניתן לחזור שוב ושוב על כמה שהעישון מזיק לבריאות, אך צריך שזה יבוא מבפנים. הפסקת העישון היא מסע משתלם, אך לא קל, ולכן חשוב שתהיו מוכנים. חשוב שתהיו שלמים עם ההחלטה ותבצעו אותה. המטרה להימנע ממצבים שבהם החזקתם חצי יום ואז הייתם במסיבה ואמרתם לעצמכם מחר אני אפסיק…

 

2. חשוב שתהיו מוכנים לתופעות הלוואי ותהיו מוכנים להתמודד איתם. למשל תוכלו להיעזר בתחליפי עישון אשר יספקו לכם ניקוטין. אלו יכולים להיות המסטיקים אשר מכילים ניקוטין או סיגריות אלקטרוניות איתן ניתן לשלוט על רמת הניקוטין ולהפחית עישון בהדרגה.

 

3. מכיוון שהעישון הוא לא רק התמכרות פיזיולוגית לניקוטין, אלא גם תלות פסיכולוגית, יתכן כי תמצאו הקלה עם סיגריות ללא ניקוטין. ישנן סיגריות אשר אינן מבוססות על צמח הטבק ואין בהן ניקוטין או תוספות של חומרים כימיים; הן אינן ממכרות והן מסייעות לרבים בתהליכי הגמילה.

 

 

4. עשו מקום לפעילות גופנית. הגוף שלכם צריך להתנקות מכל הרעלים ופעילות גופנית תסיע לכם לעשות זאת בצורה מהירה יותר, פעילות גופנית מזרזת את חילוף החומרים. כמו כן אתם עלולים לסבול ממתח, עצבנות וקשיי שינה, פעילות גופנית מפיגה מתחים ותורמת לשינה טובה יותר.

 

5. תלמדו להירגע ולפרוק מתחים רגשיים. עבור המעשנים הסיגריה היא אחד מאמצעי ההתמודדות. כל לחץ ומתח נפשי שתחוו יגבירו את הדחף שלכם לעישון סיגריה. לכן חשוב שתלמו כיצד להפיג את המתחים בדרכים אחרות. שתו כוס מים, קחו כמה נשימות, האזינו למוזיקה מרגיעה. לכל אחד יש את הדרכים שלו.

אהבתם? שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

real leaf טבק ללא ניקוטין

הכניסה לאתר זה מיועדת
למי שמלאו לו 18 שנים

×